WAT VINDEN DE OUDERS?
Als ouders van opgroeiende kinderen is alles een eerste keer en sta je regelmatig voor dilemma’s. Dat begint wanneer ze geboren worden, uit de luiers gaan tot het moment dat ze uitvliegen en waarschijnlijk komt er dan als ouders nog steeds van alles op je pad. Een belangrijke fase van het leven is ook de school. Daar waar we als ouders veel van onze tijd doorbrengen bij een werkgever, zitten onze spruiten natuurlijk een groot deel van de dag op school. Heel belangrijk dat ze daar goed onderwijs krijgen, maar zeker net zo belangrijk dat ze daar een prettige tijd hebben. Maar wat als dat niet het geval is? Haal je ze dan uit de vertrouwde omgeving en stuur je ze naar een andere school in een nieuwe omgeving?
In ons geval deed dit dilemma zich voor en kwamen we uiteindelijk op de Sterrenschool terecht voor een oriënterend gesprek. En hoewel wij als volwassen mensen in gesprek waren werd vrijwel meteen duidelijk dat het op de Sterrenschool gaat om het kind. Het is niet een nummer in een rij, maar een ‘ster’ van de school. Een ster die het verdient om te stralen. En in het geval er maatwerk nodig is, dan wordt er direct gekeken op welke wijze daaraan invulling gegeven kan worden.
Op de Sterrenschool worden de leerlingen ook voorbereid op het voortgezet onderwijs. Een stukje eigen verantwoording bij het uitvoeren van de weektaak, het gebruik van computers alsmede het volgen van onderwijs bij de verschillende specialisten in verschillende lokalen. Op het voortgezet onderwijs krijgen ze hier immers in grote mate mee te maken. De stevige basis hebben ze dan op de Sterrenschool al meegekregen.
Bijkomend voordeel, maar niet doorslaggevend voor de uiteindelijke keuze, is ook het flexibel onderwijs. Als werknemer kun je tegenwoordig in grote mate van vrijheid bepalen wanneer je werkt en het is goed dat kinderen daar al op vroege leeftijd mee geconfronteerd worden. Stuur je eigen leven en bepaal in grote mate zelf wanneer je begint, wanneer je stopt en wanneer je op vakantie gaat. Nogmaals, bij onze keuze voor de Sterrenschool kozen we destijds vooral voor het concept en de filosofie, maar het flexibel onderwijs is het zoveelste voorbeeld dat onze kids op de Sterrenschool de juiste basis meekrijgen voor hun verdere leven!
Met inspiratie van Arjen, vader van Sara en Tom Sterrenschool Zevenaar.
WAT VINDEN DE MEDEWERKERS?
Eindelijk wat anders,
* flexibiliteit in totale zin: schooltijden, variatie in groepen die je les geeft, het niet strikt vaststaan van het concept maar meebewegen met de maatschappij, voor zowel ouders, leerlingen als de leerkrachten zelf
* je vakspecialisatie kunnen ontwikkelen, ontplooien en mogen doen waar je goed in bent en waar je plezier in hebt
* zoeken tussen maatwerk, passend onderwijs en coöperatieve en interactieve werkvormen met de groep
* ons pedagogisch klimaat mogen neerzetten, ontwikkelen en vasthouden
* professionele organisatie: open, transparant en eerlijke communicatie, naar ouders, leerlingen en teamleden en directie
We dachten in eerste instantie dat er veel meer van ons verwacht zou worden. Maar integendeel, door deze manier van lesgeven bloeien de kinderen op. Het is zeker harder werken, maar met zoveel passie en plezier is het lesgeven leuker geworden! De communicatie tussen ouder, kind en medewerker is beter dan ooit. Thuis gaan ouders ook aan de slag met de lesstof en kinderen zijn gemotiveerder op school. Ook worden er meer excursies georganiseerd, iets wat hoort bij het Sterrenschoolconcept elk nieuw thema bezoeken we iets wat bij het thema hoort, leuk voor de kinderen maar ook super leuk voor ons!